Renoir’s wasvrouwen: schoonheid en strijd

Pierre en Aline Renoir
Pierre en Aline Renoir in ca 1914 (LA, University of California, Art Library, Jean Renoir Collection)

 

De kunstenaar Pierre-Auguste Renoir heeft regelmatig wastaferelen vastgelegd. Op doek en als beeld. De schilder en beeldhouwer laat veel wasvrouwen na. Wie was hij?

De echtgenoot en vader

Pierre-Auguste Renoir, geboren in Limoges in 1841, groeit op in Parijs. Daar leert hij zijn model en latere vrouw Aline Charigot kennen. Samen krijgen ze drie zonen. Pierre, Jean en Claude. Ze wonen onder meer in Essoyes (de geboorteplaats van Aline) en later in Cagnes-sur-Mer. Dat laatste is vanwege de gezondheid van Renoir. Ze gaan er op het landgoed Les Collettes wonen. Na zijn dood in 1919 erft de jongste zoon Claude het huis. In 1960 koopt de stad Cagnes-sur-Mer het huis van Claude en vestigt er het Musée Renoir.

De schilder

Renoir schildert veel buiten. Wassende en ook badenden (naakte) vrouwen. Alle jaren van zijn werkzame leven is hij vrouwen aan het water blijven vastleggen met verf, krijt en later met beeldhouwwerk. Op het schilderij uit 1888 figureert zijn vrouw Aline, naast de 2 wasvrouwen, met hun oudste zoon Pierre.

De beeldhouwer

Renoir krijgt last van reumatische artritis (goed te zien op de foto) waardoor het steeds moeilijker wordt om de verfkwast te hanteren. Hij begint in het begin van de 20 eeuw te beeldhouwen en laat zijn handen meer en meer leiden door die van Richard Guino, zijn assistent.  Samen met Guino maakt hij ondermeer La Grande Laveuse in verschillende bronzen uitvoeringen. Ze zijn op een aantal buitenplekken in de wereld te bewonderen. Noorwegen, Monaco, VS, Zwitserland. Het kleine zusje La Petite Laveuse is onder andere te zien in Musée d’Orsay in Parijs, Tate Gallery in Londen en Musée Léon-Dierx in La Réunion. Al verblijft zij daar bínnen de muren van het museum.

La Grande Laveuse
The Renoir Wars

Renoir heeft nooit geweten wat zijn samenwerking met assistent en beeldhouwer Guino voor gevolgen had. Na hun dood is bij de nazaten van beide families onenigheid ontstaan over het eigendom, copyright en authenticiteit van de ‘gezamenlijke’ kunstwerken. Michel, de zoon van Guino: “…. when my father finished a work, he cut a piece of clay, Renoir put his name on it and it went on to the sculpture. Papa told me no one saw him making La Grande Laveuse. Renoir saw it in Paris after the piece was finished …”

Lees hier meer over de zogenoemde Renoir Wars.