Zeepoorlog om de schoonste was

zeepoorlog

Enorme bedragen gaan om in de zeepindustrie. Grootste spelers zijn Unilever en Procter & Gamble. De marktleiders op het gebied van wasmiddelen sparen elkaar niet. Tot ware zeepoorlogen aan toe.

1994

Omo Power

In 1994 brengt Unilever het wasmiddel Omo Power op de markt. Als opvolger van de gewone Omo. Door een vernieuwde samenstelling van ingrediënten zou Omo Power bij lage temperaturen witter wassen dan andere middelen.

Accelerator

Het geheim? De accelerator. Het is een mangaanverbinding die er voor zorgt dat het bleekmiddel in Omo Power bij lage temperatuur wordt geactiveerd. Meer dan een half miljard gulden aan ontwikkelingskosten zijn er mee gemoeid.

Onderzoek

Procter & Gamble (van Ariel) wacht Unilever’s jacht op een groter marktaandeel niet af. Ze laten Omo Power onderzoeken bij hoge (!) temperaturen en komen tot de conclusie dat het vernieuwde wasmiddel van Unilever het textiel beschadigt.

Temperaturen

Ook al heeft P&G feitelijk de resultaten van ondeugdelijk gebruik inzichtelijk gemaakt door bij hoge temperaturen te testen (mangaanverbinding als accelerator van het bleekmiddel is juist voor lage temperaturen), ze meten de textielbeschadigingen breed uit in de publiciteit.

Ariel Futur

Unilever komt nog met een vernieuwde Omo Power, met minder mangaan, maar het kwaad is geschied. P&G kondigt kort erna Ariel Futur aan als ‘veiliger dan een product met accelerator’. Het komt voorlopig niet meer goed met het marktaandeel van Omo.

2013

Capsules

Unilever brengt behalve Omo ook Robijn Capsules op de markt. Het bedrijf heeft veel geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van wascapsules. Ze zijn van een speciaal soort plastic dat oplost zodra het met water in aanraking komt. Door de capsule in de vorm van een koepel te produceren zou de capsule niet voortijdig scheuren. Unilever vroeg hiervoor octrooi aan en deze werd toegekend.

Croissants

Procter & Gamble komt daarna, in 2013, met Ariel 3-in-1 Pods. De waskussentjes van Ariel, de Pods, hebben twee croissantvormige vakjes en zijn daarmee volgens de producent vernieuwend. Door de vorm zou het wasmiddel nog beter werken.

Illegale Kopieën?

Unilever vindt dat de Ariel 3-in-1 Pods illegale kopieën zijn van de Robijn Capsules. Het bedrijf wijst op het toegekende octrooi en eist van P&G dat ze de betreffende pakken Ariel uit de winkels haalt. Er volgt een juridische strijd op Nederlands en Europees niveau. De rechter geeft Unilever gelijk voor wat betreft de verkoop van Ariel Pods in Nederland. Het door P&G aangevochten octrooi voor het Europese Hof loopt dan nog.