Minder tijd aan de wastobbe

wastobbe
Haagsche Courant 21-01-1939 (bron: Delpher)
Wastobbe

Deze advertentie verscheen in 1939 in de Nederlandse kranten. Wasmiddel Rinso werd op een uitgesproken manier aan de vrouw gebracht. Zij bracht veel tijd door aan de wastobbe en zou met Rinso een kortere wasdag hebben. Bovendien: “Het goed is witter dan ooit. Het is haast niet te geloven!”

Hudson

De voorloper van deze zeeppoeder was in de 19e eeuw als ‘Hudson’s Soap’ ontwikkeld door Robert Hudson, van huis uit scheikundige. Het bedrijf van Hudson werd verkocht aan Lever Brothers (van het huidige Unilever) in het begin van de 20e eeuw. De zeep ging vervolgens over de toonbank als Rinso.

2-minuten

De ontwikkeling van de wasproducten stond niet stil. De samenstelling van de ingrediënten veranderde. Ook werd de wasmethode aangepast. In de jaren ’30 maakte de producent van het wasmiddel veel reclame voor de zogenaamde ‘2-minuten-kookmethode. Rinso zou de huisvrouw van toen veel tijd en brandstof besparen en veroverde de Nederlandse markt. Lees en smul van de (rest van de) advertentie.

wastobbe